Wood within a Forest

Aan de kunstroute in het Natuurpark is een elfde kunstwerk toegevoegd.

Op 2 juli 2023 is de kunstroute in het Natuurpark in Lelystad officieel geopend. Langs de route zijn tien kunstwerken te bezichtigen, met als gemeenschappelijk thema: “Op ’t randje”. Inmiddels is er een elfde kunstwerk toegevoegd.

In de vier zondagen na de opening zijn er diverse workshops, zoals tekenen en sieraden maken. Het is een fijn moment om even tot rust te komen, een gesprek aan te gaan en creatief bezig te zijn.
Lelystads kunstenaar André Broens gaf daar de eerste twee zondagen ook workshops. Daar kon je boomschijven hakken, zagen, bijtellen, schilderen en branden. Voor een gezamenlijk te maken kunstwerk moesten de boomschijven er gehavend uit komen te zien. Voor veel kinderen was het de eerste keer dat ze dergelijk gereedschap in handen hadden. Maar ook volwassenen vonden het heerlijk om zich zo even flink te mogen uitleven. André werd bijgestaan door ervaren begeleiders Anoek Broens en Klazina Jonkman.

Op zondag 23 juli werden alle (bewerkte en onbewerkte) boomschijven naar een plek gereden in het Natuurpark waar het nieuwe kunstwerk gestalte zou krijgen. Er zijn paaltjes en takken in de grond geslagen om de schijven aan te bevestigen. Sommige schijven hangen aan bomen en takken (natuurlijk zonder de natuur daardoor te beschadigen).

Voor dit kunstwerk verlaat je het pad en maak je een korte wandeling door de struiken naar een poeltje. Op de weg naar daar naartoe hangen de boomcirkels. Aan het begin hangen de hele schijven, maar gaandeweg worden de objecten steeds meer aangedaan.
De verwondingen begonnen op ’t randje en bij elke volgende schijf dringen ze verder naar binnen, tot de hele gesloten vorm verdwenen is.
De één ziet een levensweg, de ander de toetakeling van onze aarde. De eerste bezoekers vonden het “een heuse belevenis” om doorheen te wandelen. En loop je weer terug, dan kom je gelukkig weer uit bij de hele schijven. Er is nog hoop!

Schrijfwedstrijd

Onder jongeren is er een schrijfwedstrijd uitgeschreven, om een kort verhaal te schrijven op het thema “Op ’t randje”. Er zijn tien winnende inzendingen uitgekozen. Flevolandse kunstenaars hebben hierbij illustraties gemaakt. Van dit alles is een boekje gemaakt. Op zondag 6 augustus worden om 13:00 uur in het Natuurpark de verhalen voorgelezen bij de bestaande kunstwerken.