Over Ons

Stichting Culturale is een organisatie die zich ten doel stelt om kunst in Flevoland te bevorderen.

In 2005 is Stichting Culturale begonnen, bij het aantreden van een nieuw bestuur, om Atelierroute Lelystad te organiseren. Men vond het belangrijk om één maal per jaar de beeldende kunstenaars in Lelystad een podium te bieden om hun werk te exposeren. Dit werd Atelierroute Lelystad. Deze kunstuiting ontwikkelde zich tot een belangrijk kunstevenement in Lelystad. Het aantal bezoekers, van binnen en buiten Lelystad, steeg met de jaren. De algemene waardering voor het evenement groeide mee en dat liet zich ook aflezen uit de financiële steun die we ontvingen van de Gemeente Lelystad en diverse sponsoren. Stichting Culturale werd ook een gewaardeerde partner met andere culturele organisaties zoals de KUBUS.

Kunst bevorderen binnen Flevoland. Een aantal jaren geleden werd voorzichtig gestart met andere culturele activiteiten naast de Atelierroute Lelystad. Er werden twee cursussen ‘Cultureel Ondernemen’ opgezet in samenwerking met het Zelfstandigenloket Flevoland. In 2013 ontstond een samenwerking met de Scholengemeenschap Lelystad (SGL), een project waar Lelystadse kunstenaars, drie maanden lang, 5-VWO leerlingen begeleidden bij het maken van een eigen kunstobject. Bemiddeling bij het opzetten van kunstactiviteiten diende zich aan, zoals hulp bij een bedrijfsexpositie (Almere) en hulp bij het opzetten van een nevenactiviteit van de Cornelis Race. In 2015 namen wij deel aan het project Cel9 in de Warande, waar we onze eigen telefooncel hebben ingericht.

In 2019 organiseerden we het bijzondere project ‘Quasicello’s’, met heel bijzondere creatieve, op cello’s geïnspireerde instrumenten, gemaakt door de Zeewolder kunstenaar en cellobouwer Rob van de Broek.
In 2020 mocht i.v.m. corona de Tour of Art niet doorgaan, en organiseerden we een kleinschaliger, maar juist wel breder verspreid, evenement ‘KUNSTTOUR 2.0.
In 2021 organiseerden de Almeerse kunstenaars Annette Koning en Mariël Bisschop ‘Never Ending Art’, een ‘community art project’ van afvalmaterialen.