Vooraankondiging Sunsation (Lelystad)

Oudste festival van Flevoland is nauw verbonden met diens identiteit.

Festival Sunsation is een tweedaags festival, dat ieder jaar plaatsvindt rondom de langste dag. Op 21 en 22 juni vindt de 42e editie van Festival Sunsation plaats, traditiegetrouw in en rondom land art ‘Observatorium’ van Robert Morris. Het begint op vrijdag 21 juni om 20.00 uur en eindigt op zaterdag 22 juni om 9.00 uur. Sunsation blijft gratis toegankelijk. Ook overnachten op het festivalterrein, in een tent, caravan of camper, is gratis.

De organisatie heeft de eerste namen bekendgemaakt. Onder anderen Joris van Casteren, Myrthe Nauta en stadsdichter Yasmin Geradts zullen in het weekend rondom de zomerzonnewende het podium bestijgen. De Lelystadse organisatie BASCUL, die afgelopen jaar de avondprogrammering verzorgde, neemt ook dit jaar de programmering van elektronische livemuziek op de late vrijdagavond voor zijn rekening. Het volledige programma wordt in aanloop naar het festival bekendgemaakt.

Of dit oudste festival van Flevoland dit jaar kon doorgaan, bleef spannend. De organisatie, bestaande uit vrijwilligers, ontving voor deze editie onverwacht aanzienlijk minder provinciale subsidie. “We halen met ons bestuur alles uit de kast om Sunsation voor Lelystad en Flevoland te behouden”, aldus Thom Ummels. “Het is niet alleen een uniek poëziefestival, maar het is ook, als geen ander cultureel evenement, zo nauw verbonden aan de identiteit van het nieuwe land van Flevoland. Landschap, natuur, historie en cultuur komen hier op welhaast wonderbaarlijke wijze samen. Maar het gaat ons lukken! We doen met een paar mensen qua organisatie en productie steeds meer zelf. Daarnaast hebben we een nauwere samenwerking met de jonge organisatoren van Bascul. Dit past ook goed in de vernieuwing van ons festival’. Sunsation onderstreept het maatschappelijk en cultureel belang van het evenement, en de moeizame financiering, door dit jaar ‘Alles van waarde is weerloos’ als slogan te voeren, een zin uit een gedicht van Lucebert.”

Nieuwe generaties Flevolanders worden actief betrokken bij de ontwikkeling van Sunsation, onder andere in de programmering, het bestuur van de organisatie en in de communicatie.
Natuurorganisatie Het Flevo-landschap is beheerder van Observatorium. Land Art Flevoland brengt de land art-collectie in Flevoland onder de aandacht van een breed publiek. Stichting Zonnewende Flevoland organiseert het festival.