Twee nieuwe exposities van SKD (Dronten)

Expo in de FlevoMeer Bibliotheek en Aeres Bedrijvencentrum.

Stichting Kunstraad Dronten (SKD) heeft twee nieuwe exposities ingericht in Dronten, een in de FlevoMeer Bibliotheek en een in het Aeres Bedrijvencentrum. In dit bericht vind u de informatie over beide exposities.

In de FlevoMeer Bibliotheek:

Van 18 mei t/m 14 augustus 2024 is er een tentoonstelling in de FlevoMeer Bibliotheek, De Rede 80, 8251 EX Dronten. Hier worden werken van twee exposanten getoond: Angèle Hoegee–keramiek, en Jan Benning–schilderijen. Deze expositie is gratis te bezoeken tijdens de openingstijden van de bibliotheek.

Angèle Hoegee:
“Vroeg in m’n jeugd was ik al enthousiast bezig met klei en maakte ik figuurtjes. Als autodidact heb ik een cursus keramiek gevolgd; mede hierdoor heb ik een balans gevonden tussen technische vaardigheden en creativiteit. De creativiteit voert bij mij altijd de boventoon en dat geeft mij als keramiste de grootste voldoening. In de loop der tijd ben ik gaan zoeken naar een werkwijze om goedkoper en dunner te kunnen werken, dit mondde uit in het werken met papier-maché. De laatste jaren ben ik objecten gaan maken in combinatie met materiaal dat ik in kringloopwinkels opduik. Zoals b.v. een roestig frame waar ik een figuur in plaats, of een oud karretje waar ik een keramisch bootje op maak. Het is geweldig om met de combinatie van deze verschillende materialen te werken vaak met een knipoog als resultaat.”

Jan Benning:
“Ik ben Jan Benning geboren en opgegroeid in Zuidwolde, Drenthe. In mijn omgeving in de jaren 60/70 was er totaal geen aandacht voor kunst of wat voor creativiteit, enkel schaatsen en voetballen na schooltijd. De interesse voor kunst groeide, m.n. naïeve kunst.
Beginjaren 80 begonnen met olieverf, twee zoontjes thuis en een partner in de zorg met onregelmatige tijden…… zoek een hobby.
Dat werd schilderen met olieverf, het maakte niet uit wat voor onderwerp. Het moest wel allemaal heel klein, bijna fotografisch. Tot de corona toesloeg bleef het liggen. Tja, en als je het virus weer te pakken hebt en genoeg vrije tijd….. Mijn zolder ligt behoorlijk vol met vrolijke, zeer kleurrijke schilderijen.”

In Aeres Bedrijvencentrum, De Drieslag 30, 8251 JZ Dronten:

Van 1 juni tot 14 september 2024 is er een tentoonstelling in het Aeres Bedrijvencentrum, met werken van een viertal exposanten: Margriet Grondman met keramiek, en Anneke van Venrooy, Niesje Metselaar en Theun Krikke, elk met schilderijen. Deze expositie is gratis te bezichtigen tijdens kantooruren

Margriet Grondman:
“Ik maak zowel schilderijen als Keramisch werk. Mijn keramisch werk is meestal organisch van vorm. Ik zoek de verbinding tussen natuur en mijzelf.
De gevonden wijnranken in Frankrijk zijn het begin geweest van mijn serie keramische objecten. De eenheid met de natuur is zowel in mijn objecten als in mijn schilderwerk waar te nemen. Ik ben zowel technisch als kunstzinnig geschoold: Kunstacademie en keramistenopleiding Gouda.Ik ben lid van de kunstenaars vereniging Artiplu en heb een eigen website.”

Niesje Metselaar:
“Als een rode draad is schilderen verweven door mijn leven. Aan het Noorderatelier in Groningen volgde ik een 2-jarige opleiding en lessen bij diverse kunstenaars.
In hoofdzaak schilder ik landschappen en bloemen; met olieverf, acrylverf en aquarelverf.
De natuur is ontzetten mooi. En dit wil ik de mensen graag laten zien. Niet met woorden, maar met verf en penseel.”

Anneke van Venrooy:
“Ik schilder heel graag tafereeltjes, portretten van kind tot volwassene. Ik probeer het zoveel mogelijk zeggend in beeld te brengen. Niet alleen schilder ik de mens graag, want het onderwerp kan van alles zijn van portret, landschap, stilleven tot stadsgezicht. Doormiddel van kleur en licht geef ik het onderwerp de stemming waarom het vraagt.”

Theun Krikke:
“Mijn naam is Theun Krikke, geboren in Steenwijk. Tot het eind van mijn loopbaan gewerkt op reclamebureaus en uiteindelijk de laatste 20 jaar zelfstandig als vormgever/grafisch ontwerper. Nu volop met schilderen bezig. Een lichtval, een emotie, een blik, een mens, de natuur – het overvalt me, inspireert me, en wil het vast leggen. Naast schilderen heb ik nog een tweede hobby: fotografie. Op basis van eigen foto’s schilder ik veelal mijn voorstellingen. Ondanks dat veel onderwerpen mij aanspreken, boeit het schilderen van mensen mij het meest.
Ieder schilderij is voor mij een uitdaging om het weer beter en anders te doen. Ik wil schilderen wat ik zelf mooi of interessant vind en wil me niet ‘dwingen’ een richting of een ‘gedwongen’ stijl aan te houden.”