Sunsation Immaterieel Erfgoed

Festival Sunsation (21 en 22 juni) is erfgoed.

Festival Sunsation, dat op 21 en 22 juni plaatsvindt in en rondom land art ‘Observatorium’ van Robert Morris, is aangemeld als immaterieel erfgoed. Met de aanmelding in het Netwerk Immaterieel Erfgoed Nederland laten de organisatie en bezoekers zien het festival als immaterieel erfgoed te erkennen: het is een levende traditie, die van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Immaterieel erfgoed kan alleen worden aangemeld door beoefenaars of direct betrokkenen. Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland heeft bevestigd dat Festival Sunsation aan de criteria voor immaterieel erfgoed voldoet zoals gesteld in het UNESCO Verdrag inzake de bescherming van immaterieel cultureel erfgoed, en heeft de aanmelding zichtbaar gemaakt op de website www.immaterieelerfgoed.nl.

Thom Ummels, voorzitter en oprichter van Festival Sunsation: “We erkennen met de aanmelding dat Sunsation meer is dan een festival. Het is het oudste culturele festival van Flevoland en al meer dan veertig jaar een unieke traditie, die bijdraagt aan het culturele landschap van Flevoland. Waar bezoekers wezenlijk onderdeel zijn van een bijzondere beleving en waar poëzie, land art, natuur, de geschiedenis van Flevoland en de zomerzonnewende samenkomen. Aanmelding in het netwerk vervult ons dan ook met trots en geeft weer nieuwe energie richting de toekomst.”