Lezing Filosofisch Café Dronten

Filosofisch denken met een culturele insteek. Thijs Lijster houdt 31 januari een lezing voor het Filosofisch Café Dronten

Thijs Lijster op 31 januari 2020 in Filosofisch Café Dronten over kunst als ‘ding-dat-denkt’

Graag inspireren we in het Filosofisch Café Dronten met een avond waarin centraal staat dat kunst niet alleen iets is om NAAR TE KIJKEN of OVER NA TE DENKEN maar dat kunst ook ZELF een VORM VAN DENKEN IS.

Hoe we kunnen ‘denken door kunst’ laat onze spreker Thijs Lijster (1981) zien door werk van kunstenaars als Maarten Baas, Marina Abramovic en Damien Hirst te verbinden aan oude en hedendaagse denkers als Michel de Montaigne, Walter Benjamin en Boris Groys. Meer dan alleen aan kunst raakt dit aan uiteenlopende onderwerpen als de moderne ervaring van tijd, zelfhulp, post-truth, financieel kapitalisme en het antropoceen. Na deze boeiende avond zult u een kunstwerk nooit meer alleen als een passief object zien waar je óver kunt spreken, denken, reflecteren en discussiëren, maar het kunstwerk ook zien als een vorm van denken. Letterlijk een denkvorm of denkbeeld. Het uitgangspunt van Thijs is dat kunst ‘terugdenkt’: Een ding-dat-denkt.

Dit heeft ingrijpende gevolgen voor ons begrip van kunst, voor de praktijk van de kunstkritiek en voor de relatie tussen filosofie en kunst. Anders gezegd: voor het kijken, het proeven en het denken.

Thijs Lijster is universitair docent kunst- en cultuurfilosofie aan de afdeling Kunsten, Cultuur en Media van de Universiteit Groningen. Hij studeerde filosofie in Groningen en New York, publiceert regelmatig in kranten en tijdschriften als De Groene Amsterdammer, Filosofie Magazine en Metropolis M en heeft verschillende boeken en essaybundels (mede)gepubliceerd,

Ben je erbij? Meld je aan op info@filosofischcafedronten.nl en je ontvangt alle info over de avond!