Kunstwerk van de maand mei

Elke eerste zondag van de maand kiest de Kunstenaars Vereniging Flevoland één kunstwerk uit. In mei is het: Need a hug van André Broens.

Materiaal: acryl op canvas, verfrollers, spuitbussen, sjablonen, tubes en kwastenFormaat: 60 x 80 cmPrijs: € 200,-Interesse: neem contact op met André – Andre_Broens@hotmail.comAndré haalt zijn inspiratie voor een werk vaak uit een bekend kunstwerk of uit een film. Voor dit kunstwerk van de maand liet hij zich inspireren door ‘The Hug’, een korte en grappige horror science fiction, waarin een robot-panda kinderen doodknuffelt. Tijdens het surfen kwam hij bij toeval op een website waarin ‘hugs’ uit films verzameld zijn. De knuffel uit Roman Holiday (1953) stond daar op 1. Maar ook The Color Purple (1985), Good Will Hunting (1977), Forrest Gump (1994) en Lost in Translation (2003) scoorden daar hoog.Tijdens Corona maakte André een schildering van een kleurrijke figuur die met de armen open om een knuffel vraagt.Het was een geschilderd verlangen naar de tijd van vóór corona, waar je elkaar gewoon kon aanraken.Hij heeft er meerdere varianten van gemaakt. Inmiddels is Corona voorbij. Toch lijkt het handen schudden verminderd en het knuffelen is nog lang niet terug, terwijl we inmiddels ook weten hoe essentieel het is om iemand even te omhelzen.Daarom heeft Andre voor dit schilderij van de maand nog een keer een werk op dit thema gemaakt: “Need a hug”.Toch is de figuur wel erg rood. Ons verstand vertelt ons dat omhelzen goed is en dat de Corona pandemie voorbij is,…. maar we zijn onze angst nog niet kwijt.Is-ie ziek? Is het wel veilig? Wil je de hug wel geven? Is het misschien toch eng en blijk je plotseling in een horror science fiction terecht te komen en word je doodgeknuffeld. Wees gerust! Angst is een slechte raadgever. Doe het gewoon, geef die hug!Als je dit werk in huis hebt, word je er in ieder geval dagelijks aan herinnerd dat je iemand moet omhelzen.

REVIEWS

André is een mooi mens met veel energie. Hij lijkt wel een alleskunner. Schilderen, filmen (hij was filmleraar van het jaar), digitale kunst, installaties… En hij blijft zich ontwikkelen.Zijn schilderijen zijn mooi om te zien. Kleurrijk! Ze knallen van de muur. Ze fleuren het verblijf op.Hoe fijn is het om zo iemand als leraar te hebben. Later, over en jaar of acht, halen zijn leerlingen mooie herinneringen op, met vrienden, over de toffe meester!Nelly Van de Ven, Helmond Het schilderij heeft een geweldige plek in de kamer.We zijn er heel erg blij mee. Door de Tour of Art liepen we er zomaar tegen aan!Elke dag nog maakt het me blij en aan het glimlachen. Heerlijk.Familie Sonneveld, Lelystad  Geweldig, zijn kunst is uniek en prachtig.Bianca Brouwer, GrootebroekMuurschilderingToen ik hem in de binnenstad een piano zag beschilderen, vroeg ik hem of hij dat ook op een tuinmuur kon doen. Na wat gesprekken en schetsen werden het vissen. Wat een prachtig eindresultaat werd het.Vanuit de woonkamer, met de tuin ervoor, werd de kracht van de kleuren verdubbeld. Elke dag genieten.Anne Bouma, LelystadAl jarenlang sieren drie grote werken onze woonkamer op. We kunnen er niet genoeg van krijgen.Steef WolffgrammAndré creëert een ontspannen sfeer tijdens een schilderworkshop. Hij geeft duidelijke instructies vooraf, maar laat ook vrijheid voor ‘de eigen invulling’. Zeer prettig en zeker een aanrader!Klazina en JanWillem Jonkman, LelystadWil je het werk kopen?Neem contact op met André – Andre_Broens@hotmail.com