Dysfunctional Matters II / Redefining Desire

Almere-Haven - 11 februari - 20 mei
Corrosia , Markt 43

De expositie Dysfunctional matters 2/ Redefining desire bewijst wat voor fascinerends er kan gebeuren als alledaagse voorwerpen uit hun context gehaald worden. Opeens sta je stil bij iets waaraan je normaal gesproken voorbij loopt en zie je een hele andere inhoud en lading. Want in een kunstomgeving is de originelefunctie niet meer van belang.

Bedoeld of onbedoeld komt die ter discussie te staan en worden we als bezoeker op een ander spoor gezet. Met werk van Roos Quakernaat,Suzie van Staaveren & Afra Eisma, Casper Braat, Annegien van Doorn.

Dysfunctional matters 2/ Redefining desire is een vervolg op de succesvolle expositie Dysfunctional matters uit 2015 in Corrosia Stad. Net als in die expositie is nu wederom een zeer gevarieerde tentoonstelling te zien waarbij kunstenaars aan de slag zijn gegaan met het principe ‘Readymades’.

Een begrip dat ten grondslag ligt aan de ontstaansgeschiedenis van de hedendaagse kunst. Schilder Marcel Duchamp verlegde de loop van kunst radicaal toen hij in 1913 een fietswiel op een krukje monteerde en dat tentoonstelde. Hij was de eerste kunstenaar die een dagelijks gebruiksvoorwerp presenteerde als een kunstwerk. Zijn ‘Readymades’roepen nog steeds discussie op over het wezen van kunst en begrippen als eigendom, originaliteit en plagiaat.

In Dysfunctional matters 2 draait het ook om het toekennen van een andere functie aan iets bestaands. Het uitgangspunt daarbij is verlangen. We zien voorwerpen die een appèl doen op ons verlangen, waaronder ons verlangen om onszelf te laten verrassen. De huidige generatie kunstenaars treedt, op geheel eigen manier, in de voetsporen van Duchamp. Jonge talenten van deze tijd die esthetiek wél belangrijk vinden en niet bang zijn voor uitvergroting.

Opening: Zaterdag 11 februari 2017, 16u

Openingstijden: 11 februari t/m 20 mei 2017. Di t/m za 12-17u en een uur voor aanvang van films en voorstellingen.

Toegang gratis.

Elke zaterdag vinden om 13 en 15u gratis rondleidingen plaats.

Kijk voor meer informatie op www.corrosia.nl