De smaak van kleur – in het gemeentehuis van Lelystad

Opening van deze expositie is op 19 mei op 16:00 uur.

Onder de titel “De smaak van kleur” is er in de hal van het stadhuis in Lelystad een expositie van drie Lelystadse kunstenaars: Wil Vom Kothen, Annette Sieger en André Broens. Deze drie leden van Kunstenaars Vereniging Flevoland werken elk op hun eigen manier en met hun eigen materiaal in hun eigen stijl. De combinatie is verrassend. De expositie is te zien 11 mei t/m 29 juni. De officiële opening is op vrijdag 19 mei om 16:00 uur.

Wil Vom Kothen is vanaf jonge leeftijd al gefascineerd in het tekenen van bijzondere figuren. Zijn liefde voor muziek (hij heeft in meerdere bandjes gespeeld) en zijn studie aan de School voor Grafische Vakken tonen zijn ware drives. In 1991 mondde dit uit in een eerste expositie bij Galliope in Lelystad. Na een HBO-opleiding Algemene Techniek is hij docent geworden in het middelbaar onderwijs. Vanuit het Techniek-onderwijs kwam hij in aanraking met 3D-ontwerpprogramma’s zoals AutoCad en SketchUp. Hij ontwierp programma’s voor het onderwijs en begon deze kennis ook voor zijn kunst in te zetten. Zijn artistieke toepassing ging verder dan het bewerken van foto’s. Hij maakte beelden uit het niets met 3D-software als Blender 3D, Bryce en 3dMax. Wil kan nagenoeg elk idee omzetten in beeld.

Annette Sieger (1946) kwam in 1997 vanuit Amsterdam in Lelystad haven wonen.
Vanaf 2001 heeft ze veel werk van Gerard Beense, voormalig stadsdichter, geïllustreerd. Gedichten en illustraties bij de Mythen en Sagen van Flevoland. Beense overleed in 2020, na een periode van reorganiseren heeft zij onlangs in haar thuis atelier het beeldend werk weer opgevat. Zij was verbonden aan Kunsthuis Calliope waar zij ook les gaf. In haar atelier daar heeft zij veel grote werken gemaakt. Deze expositie geeft een klein overzicht van het kleinere werk  van de afgelopen 23 jaar.

André Broens is een creatieve explosie! Een kunstzinnige veelvraat, een man die nooit slaapt, een kunstenaar die het een na het ander maakt en wiens ideeënhoofd nooit leeg raakt. Schilderijen, films, installaties, vlogs en nog veel meer – samenwerkingen, poëzie, muziek, teveel om op te noemen. André staat altijd aan.
Daarnaast staat hij voor de klas om zijn energie en out-of-the box bestaan aan kinderen over te dragen. Je zal zo iemand maar als leerkracht hebben! Wat een luxe moet dat zijn. (Tekst: Hein Walter).
In deze expositie toont hij zijn digitale tekeningen. De gebruikte techniek is gebaseerd op iets dat het topografisch effect wordt genoemd. Op een aardrijkskundige kaart worden gekleurde vlakken naast elkaar weergegeven. Dat is hier ook toegepast. Van het digitale werk is uiteindelijk een hoogwaardige afdruk gemaakt. En die is fraai ingelijst.

Klik op ‘BEKIJK ALLE FOTO’s’ voor een foto van een kunstwerk uit elk van de exposities.