Boekpresentatie stripalbum over Willem Hoogeveen

Het tweede stripalbum over kunstenaar Willem Hoogeveen is gepresenteerd.

Op vrijdag 3 juni vond om 16.00 uur in Cultuurbedrijf Noordoostpolder de presentatie plaats van het tweede stripalbum over Willem Hoogeveen.

Dit stripalbum is het resultaat van het tweede project over de kunstenaar. Leerlingen van vier scholen (OBS Roderik van Voorst/ SWS De Wending/ SWS De Paulusschool/ CBS Sjaloom) hebben lessen gekregen in het maken van storyboards voor striptekeningen. De kinderen schreven eerst de verhalen en maakten later de strips. Het werden prachtige verhalen, ontsproten uit rijke fantasieën, en in elke strip speelde Willem dus de glansrol.
Op basis van verhalen geschreven door leerlingen hebben Hein Walter en tekenaar Peter Koelman het album gemaakt met de titel ‘De wondere wereld van Willem’, met als ondertitel ‘Avonturen in de Noordoostpolder’.
Het album sluit af met een lesbrief, waarin ‘Willem’ zelf uitlegt hoe je stripverhalen maakt en hoe je een storyboard schrijft, uiteraard alles in stripvorm.
Het album wordt gedrukt in een oplage van 3000 stuks, en gaat dienen als lesmateriaal.
De leerlingen van de vier scholen van wie de strip was uitgekozen, waren eregast bij de boekpresentatie. Het leukste van de middag was de signeersessie. De leerlingen gingen aan een grote tafel zitten en hebben allemaal een stuk of 50 albums gesigneerd. Een meisje zei achteraf dat ze zich beroemd voelde. En dat dat best wel lekker voelde.

Alle scholen in de Noordoostpolder krijgen een stapel van deze albums, zodat zij volgend jaar een les kunnen verzorgen over de ‘Methode Willem’ en het maken van stripverhalen. Het album sluit namelijk af met een lesbrief, waarin Willem zelf uitlegt hoe je een storyboard schrijft. De hoop is dat er weer nieuwe verhaallijnen gestuurd worden naar de redactie, zodat over een tijdje ook deel 3 kan worden gemaakt.

In het Cultuurbedrijf worden tevens de strips en de storyboards tentoongesteld. Deze expositie is t/m 28 juni te bekijken. Ook zijn er enkele kunstwerken te zien, die Willem Hoogeveen tijdens zijn leven gemaakt heeft. Binnen staan kleine objecten en schilderijen, en buiten drie grote staande, hoge kunstwerken.

Dit project kwam tot stand met steun van de gemeente Noordoostpolder, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Cultuurbedrijf Noordoostpolder, stichting De Zijderups, Kunstenaars Vereniging Flevoland en stichting Luchtkastelen.

Het album is ook te koop. Het is verkrijgbaar via stichting De Zijderups (hcsmwalter@gmail.com).

Bijgaand de cover, de eerste pagina van het eerste stripverhaal, en de signeersessie.