Boekpresentatie Stichting De Barak

Stichting De Barak stopt met haar activiteiten. Ter gelegenheid daarvan is 11 april om 20.00 uur er een boekpresentatie in de Flevobibliotheek in Lelystad.

Op donderdag 11 april om 20:00 presenteert Stichting De Barak haar publicatie over de kunstprojecten die zij in Lelystad, en in bijzonder de woonwijk Warande, de afgelopen 10 jaar heeft gerealiseerd. Graag nodig ik je uit om samen het glas te heffen op de afsluiting van deze mooie jaren!

Nog voordat het boerenland was omgevormd tot woonwijk was De Barak in 2008 al aanwezig om veranderingsprocessen vast te leggen en te begeleiden. Wie kunnen het best de sociale processen van een opkomende wijk begeleiden? Kunstenaars!

Kunstenaars hebben de verbeeldingskracht. Zij zijn in staat om over het boerenland fantasievolle verhalen te creëren. Zo heeft Arjen Boerstra de veranderingen van de akkers tot woonwijk met een vlieger vanuit de lucht vastgelegd, heeft Jantine Wijnja, samen met kinderen van basisschool Kindcentrum Warande, een Handboek geschreven voor de ambtenaren van gemeente Lelystad en heeft Jack van Mildert een sociaal netwerk “Wij Warande”, naast alle voorzieningen als infrastructuur, elektriciteit en riolering, voor de nieuwe bewoners van woonwijk Warande, aangelegd. Deze projecten maar ook vele andere worden in de publicatie beschreven door Veronique Hoedemakers en vormgegeven door Pauline Le Pape.

In 2016 is de stichting met haar activiteiten gestopt. Nu na het realiseren van de publicatie blikken we terug op de groei van woonwijk Warande en hoe kunst een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkelingen van een stadsdeel in wording. Sprekers zijn Veronique Hoedemakers en oud-wethouder van Lelystad Jop Fackeldey.
Adres van de Flevomeer bibliotheek is De Promesse 4, 8232 VX Lelystad. Voor mensen van buiten Lelystad is de ingang op 150 m lopen (via het regenboogpad) recht tegenover het station Lelystad centrum. Betaald parkeren met de auto is mogelijk in Parkeergarage De Waag, aan de Waagstraat, zijstraat van de Agorabaan.
Met vriendelijke groet,
Elias Tieleman