‘Art nouveau / Art Deco’ Expositie KUP-11

Kunststromingen van begin 20e eeuw als inspiratiebron.

Van 30 oktober t/m 21 december organiseert KUP-11, in samenwerking met Kunstuitleen Lelystad, in de Kubus (Agorabaan 3, Lelystad) een verrassende tentoonstelling met als thema ‘Art Nouveau / Art Deco’. Deze twee populaire kunststromingen van rond het begin van de vorige eeuwwisseling inspireerden de kunstenaars voor nieuwe werken die nu te zien zijn. De expositie is vrij toegankelijk tijdens de openingsuren van de Kubus.
Op zaterdag 4 november vindt om 15.00 uur een speciale opening plaats met o.a. een korte presentatie over de twee kunststromingen (zaal open om 14.30 u). De toegang is gratis en iedereen is welkom.

Art Nouveau / Art Deco
Deze twee kunststromingen worden vaak in een adem genoemd maar zijn wezenlijk verschillend. Art Nouveau (in Duitsland Jugendstil geheten) is een belangrijke kunststroming in de periode 1890-1914. Belangrijke inspiratiebron was de natuur, maar ook het plezier in het leven. Kenmerken zijn ronde lijnen, zwierige toeters en bellen en vaak zachte kleuren.
Art Deco, in de periode 1910-1930, werd meer beïnvloed door de technologie, maar ook door exotische prints uit bijvoorbeeld China en Afrika. Kenmerkend zijn meer geometrische vormen, strakke lijnen en een rijk, feller kleurpallet.
Beide stromingen hadden hun weerslag niet alleen op de schilderkunst maar ook op bijvoorbeeld meubels en de architectuur.

De expositie
De expositie omvat ruim 40 kunstwerken van de leden van KUP-11: Esam Al Wasete, Guda Boelens, Kitty van Dijk, Lies Resink, Marie-Thérèse van der Riet, Simone Hakhoff, Thea Hussaarts, Ton Ensink, Wil Fokke, Tini Muller, Gaby Hendriksz en Ineke van Unen, en van de gast exposanten Brigit Kingma, Maaike Nijlunsing en Peter Koelman. De werken in de expositie zijn zeer divers; er zijn schilderijen, foto-art, textiele kunst, maar ook sieraden.

Over KUP-11
KUP-11 (Kunst Uit de Polder) is een samenwerkingsverband van Flevolandse kunstenaars, opgericht in 2011. Het doel van het collectief is om elkaar te inspireren en te versterken door het organiseren van gezamenlijke exposities met een bepaald thema. KUP-11 telt momenteel 12 leden, afkomstig uit Lelystad, Almere en Dronten.

Klik op ‘BEKIJK ALLE FOTO’s’ voor een foto van een kunstwerk van beide exposanten.