Expositie Waterdicht

Naar aanleiding van 100 jaar Zuiderzeewet is er vanaf 14 juni een expositie in de Verbeelding in Zeewolde

WATERDICHT en Vijf Zuiderzeezondagen in paviljoen De Verbeelding
Honderd jaar geleden werd op 14 juni 1918 de Zuiderzeewet ondertekend. Deze mijlpaal heeft enorme betekenis voor het huidige Flevoland. Dit laten we in Zeewolde en bij paviljoen De Verbeelding niet geruisloos voorbijgaan. Er worden diverse activiteiten georganiseerd, waaronder vijf Zuiderzeezondagen bij De Verbeelding.

Aan de komst van de Zuiderzeewet hebben wij het huidige Flevoland te danken. De betekenis van dijken water en polderwerk heeft een enorme impact in Nederland en omliggende landen. Maar ook op de mensen die in dit gebied wonen. Hoe zit het eigenlijk met de Flevolandse identiteit? Waar komen wij vandaan en waar gaan we naar toe? Het vieren van 100 jaar Zuiderzeewet is een prachtig aanleiding om vanuit verschillende perspectieven naar onze culturele omgeving en ons eigen bestaan te kijken. Stichting De Verbeelding heeft samen met diverse kunstenaars de expositie WATERDICHT; 100 jaar Zuiderzeewet= 100 jaar Flevolandse Cultuur samengesteld.

Op donderdag 14 juni is dit 100 jaar geleden en daarom is dan de feestelijke opening van de expositie ‘Waterdicht: 100 jaar Zuiderzeewet’. Gedurende de maanden mei tot en met oktober 2018 vertelt deze expositie via beelden en verhalen het historische feit en de betekenis van 100 jaar dijken. De expositie heeft een educatief en voorlichtende functie om Zeewoldenaren, Flevolanders en ook toeristen, in aanraking te brengen met de cultuurhistorische waarde van Flevoland. Daarnaast kan iedereen de unieke ligging van het paviljoen De Verbeelding in het landschapspark De Wetering en bij het Land-artwerk Sea-Level van Richard Serra zelf ervaren.

24 juni is de eerste van vijf Zuiderzeezondagen in het kader van 100 jaar Zuiderzeewet. Het thema is ‘Open deuren: Tijd voor Kunst’. Gonny Geurts geeft deze middag een lezing en rondleiding langs de expositie ‘Waterdicht’. De muziek wordt verzorgd door Fons Bouwman van Muziekschool Zeewolde.

Programma vijf Zuiderzeezondagen
24 juni:  Open deuren Tijd voor Kunst
12 augustus:  Travelling in Baroque, Concert en voorafgaand een rondleiding ‘Waterdicht en
Sea  Level.
26 augustus:  Workshop schilderen ‘Sporen in de klei’.
30 september: Film en Jazz-muziek
Mmv Eemjazz en oude filmbeelden van 100 jaar Flevolandse Cultuur.
14 oktober:  Concert en theatervoorstelling.
Matrose en Flevolandse liedjes, over nu en ‘de volgende 100 jaar’.

Meer informatie over de vijf Zuiderzeezondagen vindt u op www.deverbeeldingzeewolde.nl
Houd ook social media in de gaten via de Facebook-pagina van Stichting de Verbeelding.
Vriend worden? Stuur een mailtje naar info@deverbeeldingzeewolde.nl